Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Luddigt ägarförhållande på en skuld  (läst 5885 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bigswede99
Jr. Member
**

Antal inlägg: 69

« skrivet: Januari 10, 2013, 00:46:01 »

Sitter och går igenom en bibba från IJ och hittar ett gammalt ärende, som även ligger hos KFM.
På "uppgifter om skulden" står kommunen som fodringsägare.
men vid samtal med kommunen, så söger de att de inte har nån skuld alls på mig och i detta gamla ärendet (före2004) så har de antingen avskrivit skulden eller gett den till IJ.

Borde inte IJ stå som fodringsägare då?

Är det nåt man kan skicka in klagomål på?
Tyvärr är halva skulden redan betald via löneutmätning.

Vad ska man isåfall skriva?
Loggat
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #1 skrivet: Januari 18, 2013, 15:12:24 »

Hej.

Finns det INGEN som kan svara på detta inlägg. En jätteviktig fråga där jag själv har urgamla skulder ( ända från 1988 )med företag som fordringsägare där jag tror att skulderna är avskrivna hos dem. Hur fungerar systemet. Finns det någon som också har kunskap om hur händelseutvecklingen fungerar/ska fungera. Vad är deras skyldighet att informera? Om ursprungsbolaget avskriver sin fordran, finns det då fortfarande en saklegitimitet kvar?
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Januari 18, 2013, 16:00:37 »

Sitter och går igenom en bibba från IJ och hittar ett gammalt ärende, som även ligger hos KFM.
På "uppgifter om skulden" står kommunen som fodringsägare.
men vid samtal med kommunen, så söger de att de inte har nån skuld alls på mig och i detta gamla ärendet (före2004) så har de antingen avskrivit skulden eller gett den till IJ.

Borde inte IJ stå som fodringsägare då?

Är det nåt man kan skicka in klagomål på?
Tyvärr är halva skulden redan betald via löneutmätning.

Vad ska man isåfall skriva?
Hej Bigswede99 och Hallstabella,

Intrum Justitia skall stå som fordringsägare men detta fuskar dom med och anger att man bara är ombud och i flera fall skall fordran inte ens existera eftersom den är redan preskriberad (glöm inte att inkassobolagen köper avskrivna fordringar). Och om det inte är korrekt angivet vem som är fordringsägare samt eventuellt ombud så saknar fordran saklegitimitet att drivas in! Vi har avslöjat detta agerande från Intrum Justitia flertal gånger och ni kan läsa mängder med bevis om detta på vår hemsida (se länk för ett exempel).

http://intrumcleaner.nu/statliga-datainspektionen-har-blivit-intrum-justitias-marionettdocka/

Den bästa chansen att få upprättelse är att bestrida fordran och begära ut §26 PuL-utdrag och sen jämföra dessa med verkligheten! det är då man avslöjar samma saker som vi gjorde i ovanstående länk där över 260 000 kr försvann upp i rök ...
Och får du rätt så är de skyldiga att betala tillbaka de pengar du betalat in via löneutmätning (där dessa får gå till de RIKTIGA skulder du eventuellt har).

Och som vanligt kom sedan DI och tjänstemännen Håkan Meurling samt Jurist Malin Fredholm och beskyddade Intrum Justitia (de har missförstått sina uppdrag) vilket förde med sig att IJ återigen klarade sig undan. Jurist Malin Fredholm på Datainspektionen blev JO-anmäld flera gånger förra året på grund av hennes jäv till inkassobolagen och vi väntar nu på vad JO kommer ta för beslut.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Bigswede99
Jr. Member
**

« Svara #3 skrivet: Januari 20, 2013, 21:05:01 »

Ska jag bestrida med hänvisning till att skulden inte finns hos fordringsägaren då (Kommunen)
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #4 skrivet: Januari 20, 2013, 23:30:22 »

Ska jag bestrida med hänvisning till att skulden inte finns hos fordringsägaren då (Kommunen)
Om kommunen påpekat för dig att dom avskrivit fordran så ser du till att få skriftligt på detta först och främst. Och de måste ju har några uppgifter sparade på vad som skett med fordran för står de som fordringsägare så skall de definitivt ha dessa uppgifter.

Men som du redan anat så har till 99.9% chans Intrum Justitia tagit över fordran där jag vet att flera kommuner har slutit avtal med IJ och där fordringar lämnas över på löpande band. Och där sedan IJ precis som vanligt har noll koll på saklegitimiteten - men det har ju inte hindrat dom innan där man skickar ut kravbrev trots att uppgifterna om vem som är fordringsägare inte stämmer och skulderna är i flera fall redan är preskriberade. Tyvärr så går många på detta lurendrejeri och de sitter här och nu och betalar på dessa bluffskulder som man tror är riktiga. För än så länge litar Svenska folket på "fina" inkassobolag som Intrum Justitia.

Blueswede ta först och främst och samla ihop så mycket skriftliga bevis du kan! och först därefter så bestrider du med hänvisning till att fordran saknar saklegitimitet att drivas in vidare att du lurats att betala på fordran men nu upptäckt att inget stämmer.

Dagligen kommer jag i kontakt med liknande ärenden där Intrum Justitia och mängder med övriga inkassobolag agerar likadant, och anledningen att de kan fortsätta att lura människor beror på att statliga datainspektionen inte sköter sitt jobb. Och vad som hände med deras granskning av Intrum Justitia som skulle ske i december 2012 har vi inte sett några rapporter om ännu, så vi får utgå ifrån att jurist Malin Fredholm försöker på bästa sätt att beskydda IJ precis som tidigare ... men JO-anmälningarna mot henne får hon lite svårt att skaka av sig  Grin
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Bigswede99
Jr. Member
**

« Svara #5 skrivet: Mars 19, 2013, 08:53:46 »

Kommunen var inte så villiga att plocka fram så gamla ärenden då de bytat datorsystem ett flertal gånger sedan de hade hand om elräkningarna.
Hittar inget om skulden sedan dom föll 2004, och IJ datum börjar strax därefter i PUL-listan jag fått.

Ska posta följande idag till KFM:

Citat
Denna skuld bestrides i sin helhet då den saknar saklegitimitet, den anses även vara preskriberad, då jag varit i kontakt med *Kommun och de påstår att skulden inte finns.
Jag kontaktade *Kommun för att försöka få i stånd en betalningsplan direkt med dem, men då det inte fanns någon skuld gick det inte att göra en plan.
Därav bestrides kravet i sin helhet.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #6 skrivet: Mars 19, 2013, 11:57:54 »

Nu gör du så här du flyttar över saken till IJ,s planhalva.

Ansök om betalningsföreläggande om otillbörlig inkassoåtgärd
då kommer det att hända saker.

Loggat
Bigswede99
Jr. Member
**

« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2013, 14:54:01 »

Ska jag skriva det i brever till KFM?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut