Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag har bestämt mig  (läst 3701 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
insignificant
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: Februari 20, 2013, 14:14:44 »

Hej på er!
Jag har bestämt mig att bli skuldfri. Har idag skulder på ca 340k, allting blanco. Betalar idag strax över 11k i månaden och det är såklart inte så trevligt fast det går runt. Jag vill egentligen bara ha lite feedback och era tips om ni tycker att jag sköter allting rätt eller om jag tex kunde göra något mer.
Mina skulder idag ser ungefär ut så här. Månadskostnad inom parentes.
Lån1 39000 bra ränta (1200 mån)
Lån2 84000 bra ränta (2300 mån)
Lån3 37000 hög ränta (2355 mån)
Lån4 50000 hög ränta (1500 mån)
Lån5 106000 hög ränta (2500 mån)
Lån6 14000 hög ränta (1485 mån)
Kreditkort 9500 hög ränta (det jag kan varje mån)

Mina funderingar är väl mest om jag kan sänka räntan på några lån? Har aldrig brytt mig bara lånat.. Min plan är att bli av med förfrågningar (kreditupplysningar) vilket sker till hösten. Under tiden sköta ekonomin, betala av så mycket jag bara kan och eventuellt stoppa undan någon krona. Sen släpa mig till banken och visa dem hur det ser ut och hoppas på ett bra samlingslån. Vad tror ni om det? Tips mottages gärna

P.S Grymt bra forum! D.S

Loggat
insignificant
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Februari 20, 2013, 14:59:44 »

Jag kan tillägga lite om min ekonomiska bakgrund. Min ekonomi har aldrig varit bra pga av lån. Jag har varit mer eller mindre skuldsatt sen jag började arbeta, dvs ca 11 år. Jag började köpa en massa onödiga saker på avbetalning och det var väl där allt började. Det kändes som att bara allting gick runt och jag kunde betala räkningar och lån så var allt ok. Jag tänkte dock aldrig på att jag skulle behöva leva resten av månaderna med väldigt lite pengar och det är också det jag är sjukt less på nu. Men som sagt har jag levt så en längre tid och nästan vant mig. Jag har även misslyckats med samlingslån tidigare, jag har alltså fixat lån men lånat mer igen. Jag har även spelat bort en del pengar men det är ett avslutat kapitel. Jag vet att jag gjort fel från första början, men jag vet faktiskt inte varför jag valde den vägen..
Det var lite om min ekonomi
Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #2 skrivet: Februari 20, 2013, 18:44:09 »

Under tiden sköta ekonomin, betala av så mycket jag bara kan och eventuellt stoppa undan någon krona. Sen släpa mig till banken och visa dem hur det ser ut och hoppas på ett bra samlingslån. Vad tror ni om det? Tips mottages gärna

Det tror jag är en utmärkt idé...borde funka hos banken. Nu har jag ingen egen erfarenhet av lån hos banken, men det kanske andra på forumet har.
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Februari 20, 2013, 21:55:33 »

Kolla i avtalet hos vilka du kan söka en betalningsfri månad. Räntan räknas upp som vanligt men du får en chans att bli av med ett av de mindre lånen.

Tyvärr räknas ju räntan upp men kan du betala lånet på 14000 på ett bräde lösgör du 1500:-/mån direkt.
Sen ger du dig på nästa, kreditkortet kanske och sen 37000 kronors lånet. Allt som du lösgör använder du till skulderna, såklart, inte få nån känsla av plötslig rikedom som får dig att tycka att du har råd att unna dig en massa för då tappar du allt momentum.
Se det så här, när allt är betalt kommer du att kunna unna dig för 10.000 i månaden. Istället för att allt ska gå till räntor.

Nåt annat "kul" kan ju vara att spara undan det du lösgör på ett sparkonto med bra ränta och pynta lån när du fått ihop till hela. Kostar lite ränta men psykologiskt tror jag det kan vara viktigt att se vad sparande kan åstadkomma och motiverande att se sparkontot växa.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #4 skrivet: Februari 24, 2013, 21:06:10 »

Jag håller med kojak. Se till att betala av 14000-lånet och även 37000-lånet. Då får du över cirka 3900. Med de pengar kan du betala av KAPITALET på exempelvis på lån 4 eller 5. Det som är nyckeln är att få bort lån för att betala de andra lånen med hög ränta. För det är räntan som jag tycker är det svåra att få bort. Generellt så skall man i allra möjligaste mån alltid betala på kapitalet om man har möjlighet, för man får inte lägga ränta på ränta.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
insignificant
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Februari 27, 2013, 00:03:59 »

Tack för era tankar! Då tänker jag ganska rätt själv också. Får hoppas på att någon bank gillar vad dem ser efter 6-7 månader och ger mig en bättre ränta.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: