Ljuset
|
 |
« Svara #1 skrivet: Augusti 03, 2012, 10:49:17 » |
|
Kan berätta mina erfarenheter, det är ju inte sagt att det blir exakt samma för dig dock.
1. Ingen av mina kreditbolag ville komma överens om något innan det gick till inkasso. Eftersom de bolagen även äger inkassobolagen så är det naturligtvis så att de vill att man väntar tills inkassokraven kommer och sedan försöka göra upp om avbetalningsplan, vilket de i mitt fall alltid nekat förstås. Kom ihåg att alltid få allting på papper eller epost, du har då bevis inför framtiden. Jag har alltid använt enbart epost. Jag sade upp telefonnumret helt eftersom de kunde ringa mig vid 22:00 på kvällarna för att pressa mig.
2. Efter att allt blivit nekat, så har de skickat det vidare till KFM (Kronofogdemyndigheten). Där har jag alltid bestridit ärendet enbart för att jag inte ska få någon betalningsanmärkning. Jag har alltid motiverat att summan inkasso begär, stämmer inte. Man behöver inte skriva något mer(förutom dina personuppgifter och vilket mål det gäller förstås). Har alltid bestridit via epost så att jag alltid fått kvitto på att de mottagit bestridan. Bestridan skickar du enbart till KFM, kolla deras sida om rätt adress.
3. Ibland har inkassobolaget dragit tillbaka sin ansökan. Oftast har de dock låtit det gå vidare till TR (tingsrätten). Väl där så har man alltid gått med på en avbetalningsplan. Ingen betalningsanmärkning här heller, såvida du inte struntar i allt så att det blir en tredskodom(men den går att överklaga också, kallas återvinning). Ett bolag, Fortum, lät bli att agera när ärendet låg hos KFM så det blev avskrivet. Dock skickade de istället en stämning till TR. Vi bråkar fortfarande eftersom Fortum stängde av elen när vi låg i tvist, vilket är olagligt.
4. Man betalar avbetalningsplanen som man ville ha redan från början, iofs dyrare då. Några rättegångskostnader ska du inte betala, det kan du skriva i ditt yttrande(som du säkert kan få hjälp med här på forumet).
5. Jag har aldrig fått besök av någon indrivare/delgivningsman. Men räkna med att du kommer att få en hel del papper och din förfrågningslista kommer att fyllas, för det är ett sätt för inkasso/kreditbolag att förstöra dina chanser att få ett lån.
6. Jag har inget av värde att sälja eftersom jag sålde allt förra året när min ekonomi började rasa. Det räckte dock inte men det finns inget hos mig som någon kan plocka och sälja, så därför känns det rätt skönt just nu. Jag får även försörjningsstöd(socbidrag) så jag hänvisar bara till Soc när någon försöker få pengar av mig.
7. Mina skulder består av ca: 520 000 kr av ohanterbara och 600 000 kr i hanterbara, där ingår då huslån(min del) och några smålån som jag kan betala på när jag vill.
|