Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När inkassobreven börjar komma  (läst 5267 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inka71
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Augusti 03, 2012, 10:01:10 »

Hej

Har dragit på mig många skulder till olika postorder företag mm. Men det dummaste av allt sms-lån.
Blancolån: 300000kr
Sms-lån: 110000r
Huslån: 297000kr (Delat med sambon)

Säger sig ju självt att det var på väg att braka åt skogen.
Nu kommer snart inkassokraven att ramla in. Först och främst på sms-lånen.
Funderar över hur man går tillväga då?

1: Ska man ringa och försöka förhandla fram en avbetalningsplan eller på något sätt fördröja förloppet.
2: Kommer inkassobolagen själva skicka ut egna delgivningsmän om man försöker fördröja förloppet på besök i hemmet.
3: Hur bestrider man ett inkassokrav och när är det idè att göra det.

Är ny på detta forum och försöker samla så mycket info jag kan då jag vaknat upp och insett att jag är på väg att förlora allt pga av mitt otroligt dumma beteende.
Tacksam för svar.
Loggat
Ljuset
Sr. Member

Antal inlägg: 319

« Svara #1 skrivet: Augusti 03, 2012, 10:49:17 »

Kan berätta mina erfarenheter, det är ju inte sagt att det blir exakt samma för dig dock.

1. Ingen av mina kreditbolag ville komma överens om något innan det gick till inkasso. Eftersom de bolagen även äger inkassobolagen så är det naturligtvis så att de vill att man väntar tills inkassokraven kommer och sedan försöka göra upp om avbetalningsplan, vilket de i mitt fall alltid nekat förstås. Kom ihåg att alltid få allting på papper eller epost, du har då bevis inför framtiden. Jag har alltid använt enbart epost. Jag sade upp telefonnumret helt eftersom de kunde ringa mig vid 22:00 på kvällarna för att pressa mig.

2. Efter att allt blivit nekat, så har de skickat det vidare till KFM (Kronofogdemyndigheten). Där har jag alltid bestridit ärendet enbart för att jag inte ska få någon betalningsanmärkning. Jag har alltid motiverat att summan inkasso begär, stämmer inte. Man behöver inte skriva något mer(förutom dina personuppgifter och vilket mål det gäller förstås). Har alltid bestridit via epost så att jag alltid fått kvitto på att de mottagit bestridan. Bestridan skickar du enbart till KFM, kolla deras sida om rätt adress.

3. Ibland har inkassobolaget dragit tillbaka sin ansökan. Oftast har de dock låtit det gå vidare till TR (tingsrätten). Väl där så har man alltid gått med på en avbetalningsplan. Ingen betalningsanmärkning här heller, såvida du inte struntar i allt så att det blir en tredskodom(men den går att överklaga också, kallas återvinning). Ett bolag, Fortum, lät bli att agera när ärendet låg hos KFM så det blev avskrivet. Dock skickade de istället en stämning till TR. Vi bråkar fortfarande eftersom Fortum stängde av elen när vi låg i tvist, vilket är olagligt.

4. Man betalar avbetalningsplanen som man ville ha redan från början, iofs dyrare då. Några rättegångskostnader ska du inte betala, det kan du skriva i ditt yttrande(som du säkert kan få hjälp med här på forumet).

5. Jag har aldrig fått besök av någon indrivare/delgivningsman. Men räkna med att du kommer att få en hel del papper och din förfrågningslista kommer att fyllas, för det är ett sätt för inkasso/kreditbolag att förstöra dina chanser att få ett lån.

6. Jag har inget av värde att sälja eftersom jag sålde allt förra året när min ekonomi började rasa. Det räckte dock inte men det finns inget hos mig som någon kan plocka och sälja, så därför känns det rätt skönt just nu. Jag får även försörjningsstöd(socbidrag) så jag hänvisar bara till Soc när någon försöker få pengar av mig.

7. Mina skulder består av ca: 520 000 kr av ohanterbara och 600 000 kr i hanterbara, där ingår då huslån(min del) och några smålån som jag kan betala på när jag vill.
Loggat

http://evigskuld.wordpress.com

Mina tankar om världen runt mig
Inka71
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Augusti 03, 2012, 16:22:08 »

Hej

Tack för dina svar.

Vad händer om man erkänner första skulden till Kronofogden och sen kommer det in nya skulder till Kronofogden efter det .För det kommer det att göra ..massor!
Bestäms det utmätning av lön etc på den första skulden och plussas på med dom nya allteftersom. Eller väntar Kronofogden på att den första regleras och börjar sedan om med dom som kommit in därefter?

En sorts evighetsmaskin. Betalningsanmärkningarna ligger kvar 3 år efter att skulden reglerats så då kan man i praktiken ha betalningsanmärkningar resten av livet? Är 41 år nu.

Har massa frågor och funderingar och är mycket tacksam för svar.
Loggat
Förtvivlad
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« Svara #3 skrivet: Augusti 04, 2012, 10:37:26 »

Hej Inka!

Jag är också ny här på detta forum. Jag gick med efter att jag hade läst dina inlägg här. Jag är i precis samma sítuation som du och jag mår också hemskt dåligt av det hela. Hela semestern hade jag ont i magen och sov jättedåligt för jag bara oroade mig för ekonomin. Jag har också haft hemska självmordstankar för att få ett slut på allt.
Jag har dragit på mig mängder av UC i desperata försök att få lån (avslag överallt och närmare 20 UC nu) att lösa sms-lånen. Jag har också vansinnigt många sms-lån utöver vanliga lån.
Jag har skämts så för vad som har hänt och tänkte att jag måste vara den enda i Sverige med denna usla ekonomi.
När jag läste dina inlägg förstod jag att jag inte är ensam om liknande problem och det stärkte mig. Jag accepterar att det kommer att bli mängder av prickar hos KFM och att jag får ett skuldsaldo många år framåt. Men jag har fått för mig att då kanske äntligen alla spänningar och oro släpper. Visst ett enormt skuldsaldo och prickar men jag kan förhoppningsvis sova bättre om nätterna.
Jag hoppas att allt löser sig för dig och jag lovar att hålla tummarna för dig och din sambo! Jag vill ändå tacka dig för dina inlägg som gjorde att jag vågade inse mina egna problem och att jag inte är ensam.
Loggat
Inka71
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Augusti 04, 2012, 12:23:12 »

Hej Förtvivlad

Tusen tack för ditt inlägg. Trodde också att jag var ensam om detta. Har som sagt på något vis vaknat upp och insett vad jag pysslat med. Har du börjat få inkassokrav redan eller är det som för mig i antågande?
Vad jag brottas med är om man ska bestrida eller bara erkänna alla skulder och ta det som komma skall.
Allting känns så skrämmande/skamligt med inkassobolag, kronofogde, tingsrätt och delgivningsmän som knackar på dörren. Men som sagt det värsta av allt är skulkänslorna för sambon som inte på något vis gjort sig förtjänt av detta. Hoppas att det på något vis löser sig för dig. Vi får följa varandras resa i detta utmärkta forum. 
Loggat
Förtvivlad
Newbie
*

Antal inlägg: 41

« Svara #5 skrivet: Augusti 04, 2012, 14:34:39 »

Hej igen Inka!
Jag är i samma situation som du. Jag kommer inte att kunna betala sms-lånen nu i augusti och sedan saknas pengar till de vanliga räkningarna. Jag kommer att prioritera min hyra och pengar till mat. Men sedan kommer allt att åka till inkasso. Jag har aldrig varit med om det förut så jag är jätterädd men jag har läst på så mycket jag kan på nätet för att veta vad som händer. Jag intalar mig själv hela tiden att man dör inte av det här. Jag är hellre hos Kronofogden i 15 år framåt (har ingen aning om hur länge det blir) än att jag skulle t ex dras med en allvarlig sjukdom. Jag har läst på om förbehållsbelopp på Kronofogdens hemsida och jag har börjat göra upp olika alternativa budgetar för hur man ska klara sig. Idag försöker jag äta så lite som möjligt för att spara in pengar til skulderna. Detta gör att jag inte mår så där bra och inte sparar jag så mycket heller. Jag har försökt sälja lite saker jag har men det är inte mycket värde där heller och ibland är affektionsvärdet viktigare. Nej, man dör inte av det här och jag tänker inte skämmas för att det har hänt. Jag har konstaterat att trots skulder får jag ändå skratta, glädjas och trivas med livet även om det blir under lite mer låsta former.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #6 skrivet: Augusti 04, 2012, 21:45:26 »

Jävla röra och vilken jobbig situation!!Har läst och funderat men risken är trots allt att det är kört med att iallafall försöka
med att preskribera skulder.Sen angående er situation att mannen lär bli utan arbete strax gör ju tyvärr inte saken bättre  heller.
Dvs er betalningsförmåga lär bli ännu sämre framöver.
Det enda jag egentligen kan tänka mig är att när inkassokraven kommer så ring 1 samtal till ägaren till skulden och försök med en avbetalning,men samtidigt så måste du själv sätta dig ner och fundera på vad kommer först och hur många lär trilla in totalt,
Du kan inte erbjuda alla smskrav massa pengar som du ska betala av utan försök då att fördela det på alla du räknar med kommer med krav.Lånen på hus el ström vatten sopor MÅSTE DU PRIORITERA....
Du måste se över er ekonomi efter det du påpekat mannen med låg inkomst+din inkomst vad har ni i utgifter och vad blir över...
Dom pengarna kan ni enbart förhandla med,har ni tur kan det gå att reda upp men risken är stor att det tyvärr inte går alls med tanke på den stora skuldbördan ni har.Blanco//Smslån på ca 410.000:- är inget att leka med för det kostar att komma efter.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: