Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är sååå trött psykist på att vänta på beslut!!!  (läst 7304 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kontroll-i-kaoset
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« skrivet: Februari 28, 2012, 13:53:09 »

Undecided är ny på detta forum och vill passa på att tacka för helt suveräna tipps och tack vare er så har jag orkat ta tag i mina skulder efter att kikat här i nästan 6 månader! Aug-11 skickade jag in min ansökan till skusan och fick efter ca 3 månader ett inledande Grin, andra väntan höll i sig till 1 veckan i januari, 1 borgenär gick inte med på betalplan med anledning att dom tyckte skulden var för ung!!? Den skulden (rest efter huslån,handelsbanken)kommer från -08 och -10 kunde jag inte längre betala på den utan lät den gå till övriga på kf då jag redan hade utmätning på min pension (är förtidspensionerad)
Nu till frågan: ska inte den regeln om ålder på skuld vara borttagen sedan juli-11? Och nu när ärendet är skickat till skusans jurist hur länge tror ni att man får vänta på svar? Enligt betalplanen skulle jag ha börjat betala nu i Feb...

Jag är så psykist trött och sover urdåligt nu men och hoppas att detta är klart snart!
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Februari 28, 2012, 15:41:40 »

Illsinta borgenärer hugger nog på allt, ålder spelar mindre roll numer.

Sitter i samma sits som du. Verkar vara en evig väntan, vet inte hur lång tid det är tänkt att ta men i mitt fall snackar vi flera månader nu. Bara att spara pengar under tiden, i vart fall är det bättre än att ha inkasso efter sig och kfm över sig dagarna i ända.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #2 skrivet: Februari 28, 2012, 18:38:29 »

Jo enligt nya lagen från 11 ska inte skuldernas ålder räknas med.Tyvärr kör inkasso på den linjen än.Sitter i exakt samma sits som du.Min första bet skulle varit gjord nu.Istället är det nu 7 veckor sedan jag skickade in mitt yttrande o inget har hänt.Psykiskt är det så svårt så jag har aldrig varit med om något liknande.Inkasso struntar helt i denna procecssen o ringer fortfarande mej,skickar hotbrev om utmätning osv speciellt alektum då,de bryr sej inte ett dugg utan gör som de vill.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #3 skrivet: Februari 28, 2012, 19:38:54 »

Så som domstolar går efter hur lagen såg ut vid en viss tidpunkt beroende på ärendet (låt oss säga att ett ärende är inkommen 2000, så måste de utgå efter hur lagen såg ut 2000). Det har att göra att man inte kan döma efter lag som inte funnits eller längre är i kraft vid tillfället. (kommer inte ihåg termen just nu.)

Jag skulle inte vara förvånad om skusan tror (felaktigt) att samma princip ska gälla för skulder före den datumet...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #4 skrivet: Februari 28, 2012, 20:51:27 »

jag tror inte det.Mitt ärende kom in i augusti då nya lagen varit i kraft över 1 månad.Och baserat på vad min handläggare skrev så var alla skulder med både nya o gamla.Det är bara inkasso bolagen som tror vi inte fattar någonting  o kör på den linjen,för om det går skrämma o lura folk så gör dom det.Mej ville dom skrämma o hota med att jag skulle ta o plocka bort den största biten o anledningen till varför jag sökte skuldsanering.Då ringde jag min handläggare  som verkligen  sa ifrån.STOR respekt åt henne som klart o tydligt sa att det där kom de inte så långt med så de kunde ju fösöka.O det gör dom ju.Struntar i lagändringar.
Loggat
kontroll-i-kaoset
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« Svara #5 skrivet: Februari 29, 2012, 09:44:40 »

Tack för era svar!! Tänk att det finns andra i samma situation! Smiley Embarrassed både glad och ledsen, för den här situationen önskar jag ingen att sitta i!! Jag har med fått flera krav från inkassobolag även från dem som gick med på  skusans förslag!?  Även fått "hot" att skulden skickas för indrivning? Är det inte det jag haft när det är löneutmätning? Jag försöker att spara samma summa varje månad men det är inte lätt när man ligger efter med så mycket. Som kläder, vinterskor, glasögon osv....(har ju ingen utmätning nu under inledandet)
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: