Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkassovarning  (läst 5868 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zymox
Newbie
*

Antal inlägg: 35

« skrivet: November 03, 2011, 11:53:21 »

Hej, jag har fått något som kallas Inkassovarning och för detta har man debiterat 150:-

Då jag aldrig tidigare varken sett eller hört talas om något sådant så undrar jag om det är någon här som vet ifall man får lov att ta ut några avgifter för att skicka sådant här dravel till mig istället för en vanlig påminnelse där man givetvis får lägga på en viss avgift?
Loggat
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #1 skrivet: November 03, 2011, 12:40:32 »

Vem är det som skickat ut det, är det inkasso eller är det den ursprungliga fodringsägaren?

Låter ju som nåt mellanting mellan betalningspåminnelse och ett utskick från inkasso.

Högst märkligt.
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
zymox
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: November 03, 2011, 12:49:56 »

Det är den ursprungliga fodringsägaren.

Hon specificerar:
Faktura ditt och datt 2011-05-15 kostnad xxx.xxx
Betalningspåminnelse 2011-06-29 faktura xxx kostnad 0:-
Inkassovarning 2011-10-31 Faktura xxx kostnad 150:-

Jo, tycker själv det är lite märkligt eftersom jag har för mig att den finns lagstadgade avgifter att hämta vid en påminnelse men har aldrig hört talas om "inkassovarning" och kan inte heller förstå varför man kör på något som ev. inte står specificerat i lag om man nu vill ha betalt för detta.
Loggat
zymox
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: November 03, 2011, 12:59:04 »

Skall kanske förklara oxå att jag har inledande och att detta föranlett denna diskussion från fodringsägaren som nu gör allt för att jag inte skall få skuldsanering.

Hon ringde till mig och ville göra upp en betalningsplan där jag informerade om att jag fått inledande och på inrådan av min kf kontakt blivit ombedd att inte betala någon utanför den betalningsplan som upprättas. Då fodringsägaren upptäckte att det kommer att ta lite tid innan hon får sina pengar så drog allt detta igång. Hon tänkte minsann inte vänta så länge och sedan dess är det igång Smiley
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #4 skrivet: November 03, 2011, 13:59:13 »

Betalningspaminnelse far de bara ta betalt for om det var avtalt att de far det. Inkassobrev far de ta upp till 160 kr. Men da skall det av brevet framga en massa uppgifter specifierade i inkassolagen. Bl fordringsagare. Vad skulden avser. (om inte kopia av originalfakturan bifogas). Olika kostnader specifierade. Kolla inkassolagen vad som skall finnas. Finns det ej sa bestrid denna avgift med hanvisning till lagen.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: November 03, 2011, 17:13:54 »

jag fått inledande och på inrådan av min kf kontakt blivit ombedd att inte betala någon utanför den betalningsplan som upprättas.
Vid min inledande har jag uppmanats att inte betala något alls utanför levnadskostnader och spara överblivna pengar som en framtida buffert och inte gynna någon enskild borgenär.
Undrar varför vi fått olika uppmaningar från skusan?

Tvistar man om en skuld i tingsrätt kan den inte tas med i skuldsanering tills dess det finns en dom. Nackdelen för dig då är att den kan kvarstå efter avslutad sanering om man kan då kräva dig på hela skulden. Så det kan bli självmål om man försöker hävda sin rätt, om en dom drar ut på tiden.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
zymox
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: November 03, 2011, 21:10:17 »

Jo du har helt rätt, jag tänkte tokigt. Jag har fått förslag på betalningsplan med mitt inledande och satt o tittade på den när jag skrev :-D

Min har sagt detsamma som din och om o när jag får det så får jag inte gå utanför betalningsplanen och så att säga favorisera någon.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: