Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Behöver lite tips och råd  (läst 7767 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
irmali
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Maj 01, 2010, 14:37:33 »

Jag håller på att gå igenom mina gamla skulder och försöker betala dem sakta med säkert. Fick skulderna för några år sedan som singel, men har inte haft minsta möjlighet att betala dem. Nu är livet annorlunda, jag har barn och sambo och börjar längta efter att kunna köpa hus, skaffa abonnemang och leva som "fri".

Jag har skulder på kanske 150 000, varav en tredjedel finns hos KFM. Utmätning har ej gett resultat. Övriga skulder är fördelade på minst 20 olika inkassobolag. Det är tre större skulder, banklån. Resterande är typ prenumerationer, postorderköp, telefonräkningar osv. Vissa är bara på några hundralappar och en del är på ett par tusenlappar "bara".

Men jag är lite undrande över det där med preskribition. Jag vet att det är 10 år på bankskulderna. Men de övriga är det ju tre år på. Men inkassobolagen skickar ju aldrig in dem till Kfm. Kan jag hövda preskribition hos inkassobolagen? Eller är det bara hos KFM?

Då och då får jag erbjudanden från exempelvis Intrum. Det står att om jag betalar halva skulden snarast så efterskänker de den andra halvan. antar att de gör så för skulder som närmar sig preskribition? Om jag vill bli skuldfri så snabbt som möjligt, hur ska jag göra då? Ska jag betala skulder även om det kan hända att de är preskriberade? Då inkassobolagen inte har skickat dem vidare till Kfm hittills så lär de väl aldrig göra det?

Är det smartare att betala av de låga skulderna först eller är det bättre att redan nu börja med de höga bankskulderna? Ge mig alla tips och råd ni kommer på.
Loggat
anno
Full Member

Antal inlägg: 246

Kunskap är makt !

« Svara #1 skrivet: Maj 01, 2010, 15:06:38 »

Jag har börjat med dom små skulderna , betalat allt i en klumpsumma om dom förstås inte är preskriberade,

ex. jag hade småskulder med ränta ca 6000 totalt jag erbjöd 2000 så skrev dom av resten
Intrum justitia Smiley

hoppas detta är till någon hjälp
Loggat

Anno92
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2010, 09:50:04 »

Jag har börjat med dom små skulderna , betalat allt i en klumpsumma om dom förstås inte är preskriberade,

ex. jag hade småskulder med ränta ca 6000 totalt jag erbjöd 2000 så skrev dom av resten
Intrum justitia Smiley

hoppas detta är till någon hjälp

Hur många småa var det?
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
anno
Full Member

Kunskap är makt !

« Svara #3 skrivet: Maj 03, 2010, 10:02:19 »

8   st.  kap. beloppet var då på ca 900, räntan + avgifter ,summan var uppe i 6000 jag
gjorde uppgörelsen med intrum justitia.

Rätt fånigt att låta bli att betala så små skulder, men

jag hamnade i en rävsax som ex. inkomsten räckte inte så då får man prioritera,
ska jag betala räkningar eller köpa busskort? ett val jag dragits med i mer än 10 år
samt även många andra här
Loggat

Anno92
Mimosa
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Maj 03, 2010, 12:09:33 »

8   st.  kap. beloppet var då på ca 900, räntan + avgifter ,summan var uppe i 6000 jag
gjorde uppgörelsen med intrum justitia.

Rätt fånigt att låta bli att betala så små skulder, men

jag hamnade i en rävsax som ex. inkomsten räckte inte så då får man prioritera,
ska jag betala räkningar eller köpa busskort? ett val jag dragits med i mer än 10 år
samt även många andra här

Känner igen det där. Man vänder på sina slantar och tänker hur fasiken allt ska gå ihop. Man lära ju prioritera det viktigaste först. I mitt fall är det mat på bordet. Både för mig och mina två skogisar.

Var ditt kapital på 900:- sammanlagt på de 8 st?
Loggat

anno
Full Member

Kunskap är makt !

« Svara #5 skrivet: Maj 03, 2010, 12:18:17 »

Ja,
Loggat

Anno92
anno
Full Member

Kunskap är makt !

« Svara #6 skrivet: Maj 03, 2010, 12:24:11 »

Men sen hade jag en skap.kuld på 10.000 och räntan + avg. var x 5 den skrevs av så jag bet. 10.000
vad jag inte begriper är att en annan person med skuld på samma inkassobolag fick sin kap.skuld nedskriven till  50% samt avskrevs räntor + avgifter han. bet. allt i ett.
Loggat

Anno92
Mimosa
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 03, 2010, 16:07:30 »

Men sen hade jag en skap.kuld på 10.000 och räntan + avg. var x 5 den skrevs av så jag bet. 10.000
vad jag inte begriper är att en annan person med skuld på samma inkassobolag fick sin kap.skuld nedskriven till  50% samt avskrevs räntor + avgifter han. bet. allt i ett.

Denne kanske lyckades förhandla bättre.
Loggat

anno
Full Member

Kunskap är makt !

« Svara #8 skrivet: Maj 03, 2010, 16:21:10 »

Det är det som är det konstiga  Roll Eyes, han ringde upp inkassobolaget och sa att han ville börja betala av,
så från ingenstans fick han erbjudandet ,,  För mig var det tvärnej Angry 
betala kap.beloppet så skrivs resten av. har grubblat mycket över varför dom gör såna skillnader
kan vara för att jag är kvinna och han var man,    Angry diskriminering  Angry
Loggat

Anno92
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #9 skrivet: Maj 03, 2010, 20:08:44 »

Det är det som är det konstiga  Roll Eyes, han ringde upp inkassobolaget och sa att han ville börja betala av,
så från ingenstans fick han erbjudandet ,,  För mig var det tvärnej Angry 
betala kap.beloppet så skrivs resten av. har grubblat mycket över varför dom gör såna skillnader
kan vara för att jag är kvinna och han var man,    Angry diskriminering  Angry

Kanske var hans skulder äldre? Sen beror det på den som handlägger ärendet.....
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #10 skrivet: Maj 03, 2010, 20:14:35 »

100% rätt mycket hänger på hur gammal skulden är.Personligen behöver jag inte ens numera ringa
utan om det nu mot förmodan kommer något förslag på avbetalning då är det så generöst att dom mer eller
mindre bara önskar skuldens ursprung+avgifterna.Fick ett sådant för 3 veckor sedan.Dom vet att jag kan strida emot denna
skuld men med detta generösa erbjudanet så kommer jag nog betala det med.
Men är skulderna kanske 3-5 år gamla då är det för nytt för inkassobolagen för att dom ska vara medgörliga.
Sedan beror det mycket på vilken handläggare man får.Jag var så fräck 1 gång att jag talade om vad jag ansåg om den handläggare
jag fick.Rent ut dig vill jag inte tala med för du kan inte ens resonera normalt.
Jag ringde upp 10 min efter och talade ordagrant om att såna människor vill jag inte ha att göra med.
Nu vill jag tala med en seriös handläggar som kan sin sak.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: