Av en tillfällighet ramlade jag in på detta forum, varför finns det ingen som tar tillvara gäldenärernas synpunkter och erfarenheter efter genomförd skuldsanering?
Kanske någon läsare här kan bli hjälpt i a f

I början på -90 talet hamnade vi i skuldträsket i samband med att räntan steg till 1000?% och min arbetsgivare fick slå igen då banken sade upp krediterna.
1994 såldes vårt hus med en skuld på 1,4 Mkr på exekutiv auktion för 490 tkr, 1998 sökte vi skuldsanering första gången (skuld 1,2 Mkr inkl rta) avslag, för nya skulder, 2001 sökte vi en andra gång (skuld 1,5 Mkr) avslag, för nya skulder, prövat i TR, 2003 sökte vi för tredje gången och i slutet på år 2003 beviljades hustrun skuldsanering (total skuld nu 1.7 Mkr) men min ansökan avslogs med precis samma orsak som tidigare, för nya skulder

Här hade man nu inte gått efter skuldens ursprungliga datum som i min ansökan utan efter ombudets(inkassobolagets) dag när man tog över ärendet från banken, prövat i TR avslag. 2007 sökte jag för en fjärde gång och efter 8 månaders handläggning fick jag skuldsanering beviljad i början på 2008. Trägen vinner sägs det men nog är det märkligt att man kan göra så olika bedömningar av två makar med gemensamma skulder....
Hustruns skuldsanering kan vi nu sammanfatta och det finns en hel del fallgropar man bör känna till.
1) Det verkar vara väldigt avgörande för hela processen vilken handläggare ens fall lottas på, efter fyra ansökningar, två inledda skuldsaneringar och olika handläggare är det stor skillnad på kompetens och intresse för uppgiften.
2) Vi hade redan före ansökningarna en bostadsrätt med ett marknadsvärde under 100 tkr, inte i någon av utredningarna har det ansetts skäligt att ta den i anspråk och ingen borgenär har heller protesterat mot detta beslut.
3) Vi hade bilar utan skulder på, inte några dyrgripar utan värda kanske runt 60 tkr tillsammans.
4) När det gällde arbetsresor blev det långdragna debatter med i hustruns fall handläggaren och i mitt fall en borgenär som motsatte sig betalningsplanen p.ga detta.
Räkna med att bevisningen ibland kan gå "in absurdum" "Varför kan du inte åka buss t/fr jobbet" Det går ingen buss där vi bor.... "Men om du cyklar 6 km" Ja men den bussen passar inte mina arbetstider eftersom jag jobbar skift, "Du får be om andra arbetstider eller söka annat arbete"
När det var dags för mig att förklara mina arbetsresor skrev jag kort o koncist att Skattemyndigheten under de senaste 9 åren inte haft något att invända mot mina reseavdrag varför jag fann det märkligt att ett inkassoföretag skulle ifrågasätta deras kompetens.... Jo betalningsplanen fastställdes trots att en borgenär motsatte sig just med hänsyn till reseavdraget....
5) Inte alla borgenärer skickar ut avier och dem som skickar ut avier har allt för ofta fel belopp.
Vi började med att skicka ett rek med mottagningsbevis till samtliga borgenärer med begäran om kontonummer för betalning och önskat referensnummer.
En borgenär svarade aldrig varför vi skickade ytterligare ett rek och därefter öppnade ett konto där pengarna sattes in månad för månad, i dag snart 6 år senare har man ännu inte hört av sig och eftersom hustruns plan sedan ett antal månader sedan är slut kan man anta att vi kan göra något annat med dessa pengar (KFM har inte kunnat ge oss någon vägledning rörande detta)
Beloppen ändras ju en del under planens gång (månadsbeloppen till olika borgenärer) men räkna INTE med att dem har koll på detta, förvänta dig påminnelser rörande felaktiga belopp och var beredd att hänvisa till planen och skicka kopia för kännedom till KFM.... det har blivit många sådana.
6) Bli inte förvånad om du får ett inkassokrav på en skuld som ingår i planen men från ett annat ombud, detsamma gäller en ansökan om betalningsföreläggande (Summarisk process), hänvisa bara metodiskt till planen....
7) Bli heller inte förvånad om något ombud försöker klå dig på mer pengar än vad som sägs i betalningsplanen, genom att hävda kostnad för upprättande av plan eller aviavgifter (flera fall)
Hänvisa till lagtexten här.....

Låt inte din glädje förstöras av okunniga borgenärer som trots att planen gått ut och du betalt till punkt o pricka fortsätter att skicka avier, ett lagom avmätt samtal brukar räcka...
9) När planen är till ända, kräv att få en skriftlig bekräftelse från var o en att skulden si o så till fullo är reglerad och att ärendet är AVSLUTAT. Detta skickar ett fåtal med automatik, de flesta inte alls utan att man begärt det.
10) När planen är till ända.... bli inte förvånad, men bli förbannad på sådana borgenärer/ombud som spammar UC med 5-10 förfrågningar samma dag veckorna efter att din sanering är slut.
Svea Inkasso....., givetvis för att eventuella kreditupplysningar under de kommande åren ska verka skumma.
Det jag önskar är en instans dit man kan vända sig med sina problem typ som de ovan, både under själva saneringen som strax därefter, här skulle man också kunna ta tillvara mycket erfarenhet som annars går till spillo.
Tack för ordet och hoppas at någon orkade läsa ända hit