emigrerat
|
 |
« skrivet: Mars 18, 2010, 11:49:06 » |
|
om jag går i konkurs utomlands(innom eu) så borde det påverka mina svenska gäldenärer också eller???
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #1 skrivet: Mars 18, 2010, 13:10:49 » |
|
Jag vet inte svaret på din fråga, men man bör veta att vid en personlig konkurs blir man inte med automatik av med sina skulder, man blir bara av med alla sina tillgångar och ofta täcker inte de skulderna.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
emigrerat
|
 |
« Svara #2 skrivet: Mars 18, 2010, 14:44:33 » |
|
Jag vet inte svaret på din fråga, men man bör veta att vid en personlig konkurs blir man inte med automatik av med sina skulder, man blir bara av med alla sina tillgångar och ofta täcker inte de skulderna.
nja olika länder olika lagar, här losar du allt men sen är det klart
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #3 skrivet: Mars 18, 2010, 15:22:15 » |
|
Ja jag ser fortfarande ingen vits med varför staten skall blanda sig i. Ett bättre system är att Borgenären får gå till tinget och där lösa det hela, antingen att Borgenär/Geldenär kommer överrens eller att tinget fastställer en skälig avbetalningsplan som löper på rimligt antal år, eller så får Borgenären stå sitt kast, att hans girighet gjort att han lånat ut slantar till en som inte borde ha fått lånet beviljat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
emigrerat
|
 |
« Svara #4 skrivet: Mars 18, 2010, 17:26:34 » |
|
Ja jag ser fortfarande ingen vits med varför staten skall blanda sig i. Ett bättre system är att Borgenären får gå till tinget och där lösa det hela, antingen att Borgenär/Geldenär kommer överrens eller att tinget fastställer en skälig avbetalningsplan som löper på rimligt antal år, eller så får Borgenären stå sitt kast, att hans girighet gjort att han lånat ut slantar till en som inte borde ha fått lånet beviljat.
nej man ska göra rätt för sig
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #5 skrivet: Mars 19, 2010, 01:11:51 » |
|
nej man ska göra rätt för sig Man ska ta ansvar för sina handlingar, men var tar långivaren ansvar?  ?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Otto
Jr. Member

Antal inlägg: 76
|
 |
« Svara #6 skrivet: Mars 19, 2010, 09:33:35 » |
|
Men är det inte så att jag som individ går till någon och ber om att få låna pengar, så jag har ju ett eget ansvar med.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2010, 13:36:16 » |
|
Men är det inte så att jag som individ går till någon och ber om att få låna pengar, så jag har ju ett eget ansvar med.
Du skriver ett eget ansvar med?  Givetvis har bägge ett ansvar men detta speglas inte i lagar och regler idag, det är ju det som är på tok fel. Själv kan jag tycka att den som lånar ut är den som bör ha det största ansvaret eftersom han är den som har det som yrke. Likaså är det med bilmekanikern som gjort fel, där krävs det inte att du skall vara utbildad mekaniker för att du ska veta vilken mekaniker som det går att lita på.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Otto
Jr. Member

Antal inlägg: 76
|
 |
« Svara #8 skrivet: Mars 19, 2010, 14:14:08 » |
|
Håller med dig. Bankerna i Sverige lever i en egen värld, lite som en skyddad verkstad. De har absolut störst ansvar, jag menar endast jag som individ är inte oskyldig.
Å andra sidan har jag träffat en del bilmeckar som som påstått sig var utbildade, de kunde inte ens byta ett styrstag.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #9 skrivet: Mars 19, 2010, 14:57:27 » |
|
Håller med dig. Bankerna i Sverige lever i en egen värld, lite som en skyddad verkstad. De har absolut störst ansvar, jag menar endast jag som individ är inte oskyldig.
Å andra sidan har jag träffat en del bilmeckar som som påstått sig var utbildade, de kunde inte ens byta ett styrstag.
Och alla dessa datakunniga ska vi ju inte snacka om. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|