Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskribera hyror  (läst 7148 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hjälp
Full Member

Antal inlägg: 131

« skrivet: Mars 02, 2010, 18:06:16 »

hej! Förra veckan skickade jag in om preskribering av hyresskuld som inkommit till Kfm 21/1-07 Fick brev från dem idag där de skriver att de lämnar invändningen utan avseende. Preskribtionstiden är 10 år skriver de också!
Men visst är det väl 3 år på en enskild hyresskuld? Det är ingen som hört av sig ang, den skulden heller på de här åren!
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: Mars 02, 2010, 18:52:16 »

Överklaga olles beslut och se till att den hamnar hos TR.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
hjälp
Full Member

« Svara #2 skrivet: Mars 02, 2010, 21:59:09 »

Jag undrar bara! Hur kan Kfm skriva att det är 10 år som gäller om det är 2 eller 3?
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #3 skrivet: Mars 02, 2010, 22:03:31 »

det är väl under vissa omständigheter två år? kolla i Jordabalken! men vi kan vara överens om att den inte är 10 år under några omständigheter så länge du är privatperson! eller?
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #4 skrivet: Mars 02, 2010, 22:44:52 »

När det gäller hyresskulder så är det trå år som gäller i de flesta fall.
När det handlar om två års preskriptionstid är då hyresgästen bor kvar i lägenheten, då har hyresvärden två år på sig att agera. Om han inte gör det inom två år preskriberas fordran.

Kronofogden har fel i sitt beslut, och en överklagan måste skickas in.
Detta självklart under förutsättning att det handlar om en fysisk person som gäldenär.
För bolag, organisationer och andra juridiska personer är det dock tio års preskriptionstid.

Att KFM i allt större utsträckning "lämnar invändningen utan avseende" är anmärkningsvärt.
Jag har själv i flera fall varit med om detta och det märks i deras beslutsmotivering att dom inte ens läst igenom vad invändningen handlat om.
Alltför ofta så skriver dom något helt annat i sitt beslut än vad fordran ens handlar om.

Så stå på dig!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
hjälp
Full Member

« Svara #5 skrivet: Mars 02, 2010, 22:56:30 »

TACK! Ska göra det!
Loggat
Thomas Sakshaug
Full Member

Antal inlägg: 132

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Mars 06, 2010, 02:47:21 »

Jag blev vräkt en gång på nittiotalet och då jag ej kunnat betala hyresskulden blev den liggande hos Intrum Justitia inkasso.  Så småningom kontaktades en advokat som ordnade med preskibtion.  Samtidigt så skrev bostadsbolaget att om jag i framtiden ville hyra bostad så kommer hyresskulden att krävas i betalning.

När så en kris i slutet på nittiotalet gjorde att de fundrade på rivningar av hus beståndet och deras jurist i media förklarat att den som har skuld för en lägenhet vars hus rivs så förverkas skulden.  Vid tvist så skulle hyrestagaren begära att få hyra den lägenhet som han/hon blev vräkt från samtidigt som skuld betalades.  Fanns huset då ej kvar så kunde heller ingen skuld finnas kvar.

Huset revs!
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: