JohanHva
|
 |
« skrivet: Februari 26, 2010, 12:03:20 » |
|
Detta måste väl vara 3 års preskripering? Jag fick ett brev om 3 böcker som jag slarvade med återläminingen av för ca 6 år sedan Jag la dom bara på disken sedan har någon tydligen lagt vantarna på dom.
Saken är den att jag fick några brev om detta de första 2 åren men nu är det med råge 3år om inte 4år sedan senast. Idag fick jag ett nytt brev som jag omedelebart hävdade preskription på ska bli roligt och se vad som händer
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #1 skrivet: Februari 26, 2010, 14:38:06 » |
|
bibliotek brukar vara ganska snälla när det gäller att avskriva skulder. åtminstone i göteborg. det borde vara tre år, men jag är inte hundra. nittionio är jag säker på i alla fall.
|
|
|
Loggat
|
Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #2 skrivet: Februari 26, 2010, 20:59:54 » |
|
Tre års preskriptionstid! Vet själv då jag drivit tre sådana tvister mot Umeå Kommun i tingsrätten! 
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
JohanHva
|
 |
« Svara #3 skrivet: Februari 26, 2010, 21:04:59 » |
|
Tre års preskriptionstid! Vet själv då jag drivit tre sådana tvister mot Umeå Kommun i tingsrätten!  Hur gick det?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #4 skrivet: Februari 26, 2010, 21:12:52 » |
|
Tre års preskriptionstid! Vet själv då jag drivit tre sådana tvister mot Umeå Kommun i tingsrätten!  Hur gick det? Vann i alla tre målen så klart!  Igår fick jag ännu ett ombudsärende mot Umeå Kommun, men denna gång någon form av barntillsynsavgift. Dels är den preskriberad och sedan hur som helst helt fel belopp. Beloppet som krävs ligger på drygt tre gånger det "riktiga" beloppet. Ska bli spännande, men min erfarenhet är att det är relativt lätt att vinna mot just Umeå Kommun. De som arbetar på ekonomiavdelningarna där är inte de skarpaste knivarna i lådan.... 
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #5 skrivet: Februari 26, 2010, 21:15:14 » |
|
Akta dig, de kanske läser här? *fniss*
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #6 skrivet: Februari 26, 2010, 21:26:52 » |
|
Jag tror att ibland är det jobbigare för kommunen att hålla på med småpengar, bättre att bara skita i det. Beror nog mycket på handläggarna. Och börjar dom nysta i det så kommer det att ta ganska mycket av deras arbetstid som kan användas till något bättre. Tyvärr är det ibland så att vi skattebetalare får pröjsa för jobbet som är onödigt.
|
|
|
Loggat
|
Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #7 skrivet: Februari 26, 2010, 21:29:55 » |
|
Akta dig, de kanske läser här? *fniss*
Haha, preskriptionslagen gäller ändå!  Det roliga med Umeå Kommuns ekonomiavdelning är att dom är till 100% säkra på att det är 10 års preskriptionstid på alla skulder oavsett vad för skuld det är, eller vem som är gäldenär! Förhoppningsvis läser dom här och lär sig vad som gäller så slipper man uppta en massa onödig tid för tingsrätten i framtiden. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #8 skrivet: Februari 26, 2010, 21:54:01 » |
|
...vad har Admin ätit till kvällsmat? Stekt huggorm? Ja, vem vet, det kanske finns en massa folk som skulle behöva läsa här. För att utvecklas som människor, om inte annat. Å andra sidan, med fem-sex miljoner medlemmar på forumet skulle vi antagligen inte ha lika bra diskussioner 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #9 skrivet: Februari 26, 2010, 22:03:15 » |
|
Du är helt suverän Admin. Att du orkar att ge dem på moppo. Vet inte själv om jag skulle orkat.
|
|
|
Loggat
|
Welcome To My Nightmare ;-)
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #10 skrivet: Februari 26, 2010, 22:10:31 » |
|
Ser det som ett nöje, det är väl därför man orkar!  Sedan är det väl så också att just såna här ärenden är mycket lättare att vinna än tex att slåss mot CSN och liknande drakar som lyder under egna specifika lagar....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
emigrerat
|
 |
« Svara #11 skrivet: Februari 26, 2010, 22:12:08 » |
|
Ser det som ett nöje, det är väl därför man orkar!  Sedan är det väl så också att just såna här ärenden är mycket lättare att vinna än tex att slåss mot CSN och liknande drakar som lyder under egna specifika lagar.... muahahahahaha CSN har nog trottnat pa mig da jag inte har fatt nagra brev pa 4 manader
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
JohanHva
|
 |
« Svara #12 skrivet: Mars 04, 2010, 19:50:08 » |
|
Nu fick jag svar på min preskriptionsinvändning Dom har skickat 3 brev 2005 när skulden uppstod (som jag fått,åtminstone 2 av) ett 2008 (som jag ej fått) och ett nu 2010 som jag hävdat preskription på.
Hade jag fått det 2008 så hade väl preskriptionstiden varit avbruten? Men måste dom inte skicka fler än så för att tingsrätten ska gå på deras linje? Nu har det ju gått 4år och drygt 8 månader mellan de krav jag fått. Finns det ingen regel om ett minimum av skickade under en viss period för att tingsrätten ska anse att det inte är preskriberat?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #13 skrivet: Mars 04, 2010, 21:05:12 » |
|
Finns det ingen regel om ett minimum av skickade under en viss period för att tingsrätten ska anse att det inte är preskriberat?
Nja, du har ju den berömda HD-domen som inkasso brukar stödja sig på som säger att om ett flertal brev gått ut under en viss period så är sannolikheten att åtminstone något måste ha kommit dig tillhanda. I ditt fall har ju endast ett brev under en treårsperiod skickats ut så du behöver nog inte oroa dig.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|