Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: finns det någon väg ut?  (läst 7477 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hoppfull65
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« skrivet: Mars 02, 2010, 13:13:45 »

Har precis registerat mig här, hittade denna sida av en slump och tänkte att här kanske man få lite råd och stöd från andra som har eller har haft problem med sin ekonomi.
Idag ska min man och jag ta oss till skuldrådgivaren i kommunen och se om man få lite råd och tips om hur vi ska gå till väga när man ,som vi har skulder upp över öronen.
Vi har kämpat och gett upp ,tagit nya tag och gett upp igen de senaste åren. Nu orkar jag inte mer utan jag bestämde att vi skulle gå till en skuldrådgivare och få hjälp ur detta helvete. Han protesterade först men nu är han också med på det hela... vi är ju trots allt två om det hela.
Hoppas vi kan hitta en väg ut....är lite nervös för vad allt detta kan innebära.
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #1 skrivet: Mars 02, 2010, 13:15:14 »

Finns alltid vägar ut. Du bör berätta lite mer. Hur mycker skulder, vad det är för skulder. När dom uppkom, har det hänt något de senaste åren med skulderna. Betalar ni idag på dom. Ja. För att hjälpa behövs info :-)

Välkommen hit förresten!
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #2 skrivet: Mars 02, 2010, 13:26:51 »

Ja, välkommen hit. Vi som finns på forumet är i din situation men vissa har kanske varit det ganska länge (10-15 år sådär). Men nu vill vi ha till en ändring och därför bildat partiet Fattiga Riddare. Det skall finnas vägar ut ur skuldträsket innan människor nått så långt som till botten i sina liv. Detta skall vi kämpa för bl a.

Hoppas det går bra hos skuldrådgivaren. Ha i åtanke att ni är inte ensamma. Det finns hundra tusentals till.
Loggat
hoppfull65
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Mars 02, 2010, 13:59:48 »

ja på något konstigt sätt så känns det bra att veta att man inte är ensam....
vi har haft trubbel med ekonomin i åtminstone 10 år. Det hela började med att min man blev sjuk, han omskolade sig, fick nytt jobb fast med en sämre lön. Samtidigt har vi ju barn som kräver sitt, men alls inget överflöd, men såna saker som nåt läger ibland, nya fotbollsskor och så kläder och så förstås. Sen så växer ju barnen upp och student kostar, svårt att säga nej detta går inte, utan man säger det fixar sig....
Sen blev min man sjuk igen sjukskrivning, arbetsträning, operationer, återhämtning och arbetsförmedlingen i en härlig röra. Och då fick han ju en ersättning som var ja skrattretande. För att då få till det med att betala räkningar, mediciner, mat osv, så har vi tagit lån. Och nu på senare tid SMS-lån... det är ju en snabb lösning... Totalt har vi skulder på tillsammans på ca 800.000 kr. Det går fort till pengar... Vi lever ju inget lyx-liv så det ska förhoppningsvis ordna sig, eller....
Men nu har ju mannen kommit tillbaka till yrkeslivet igen, och barnen klarar sig snart själva. Så nu måste vi ta tag i denna röra vi skapat åt oss...
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 02, 2010, 14:18:28 »

Ja, det du beskriver är ju inte helt okänt för oss som sitter här. Det går fort när det väl går utför. Berätta gärna hur det gick hos beugetrådgivaren idag när du kommer tillbaka.

Lycka till!
Loggat
hoppfull65
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Mars 02, 2010, 16:03:48 »

ah men ingen har sagt att detta ska vara lätt!! I vår kommun funkar det så att första gången man tar kontakt med skuldrådgivaren så får man komma på deras öppna mottagning, etablera en kontakt och bestämma tid för uppföljning. Så då gick vi dit idag på denna öppna mottagning och... då är dom stängt idag pga temadag ! Man bryter ihop en liten smula, nu när man väl bestämt sig och laddat mentalt och tagit sig dit. Som sagt ingen har sagt att detta ska bli en lätt resa !
Loggat
Noomi
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Mars 02, 2010, 16:16:42 »

Nej, det är ingen lätt resa. Men se det så att du ändå fått kontakt med oss på Fattiga Riddare och man tror alltid att man är ensam i början. Vi brukar säga att bara man i första hand betalar hyra och el så man kan bo. Det andra kommer sedan och det får man ta efter vad som är viktigt. Har ni haft kontakt med fodringsägarna? Ibland kan det vara skönt att säga som det är, vissa har förståelse för detta. Andra har det inte och då har man ändå gjort så gott man kan.

Det är så, man kan inte göra mer än sitt bästa. Försök att tänka på något annat ibland. Man går lätt ner sig och blir utmattad om skuldtankarna får ta över helt.

Ni får gå till budgetrådgivaren nästa gång de har öppet.

Nu kämpar vi på här på Fattiga Riddare med vårt parti och samlar in röster. Vi skall kämpa för lättnader i skuldsaneringslagen och mycket annat. Häng gärna på och följ alla bloggare från forumet.

Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #7 skrivet: Mars 02, 2010, 16:31:43 »

Berätta gärna sedan om hur ditt möte med budgetrådgivaren var. Det finns så olika erfarenheter av dem.
Loggat
sneeze
Full Member

Antal inlägg: 105

« Svara #8 skrivet: Mars 16, 2010, 20:33:22 »

Berätta gärna sedan om hur ditt möte med budgetrådgivaren var. Det finns så olika erfarenheter av dem.

Jag är en av dom med mindre bra erfarenheter av kommunens skuldrådgivare. Jag samlade alla mina papper och mitt mod, knatade ner till kommunen och lade ALLA korten på bordet. NOLL respons. Det enda "tipset" jag fick var att inte betala fler krediter/lån då allt ändå kommer att inefattas av en eventuell skuldsanering (som inte alls är en självklarhet att man får hur som helst).

Känslan av detta möte var att hon kom till jobbet, stämplade in sig, stämplade ut hjärnan, plågades 8 timmar, stämplade ut sig, stämplade in hjärnan och åkte hem till gubben.

Jag blev märkbart irriterad över ointresset hon visade och gick därifrån.

Jag hoppas dock att ni har bättre tur. Det finns säkert engagerade rådgivare med. Hoppas jag.

Lycka till!  Smiley
Loggat

what comes around, goes around
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #9 skrivet: Mars 16, 2010, 20:54:49 »

....typexempel på människa som borde tvingas att byta jobb, då.
Loggat
sneeze
Full Member

Antal inlägg: 105

« Svara #10 skrivet: Mars 16, 2010, 21:12:55 »

Exakt. Jag hoppas och vill gärna tro att jag hade otur. För andras skull. Att krypa till korset och bli dissad är INTE roligt och kan knäcka även den bästa.

Jag har ju "lyckats" ändå fast med hjälp av andra kanaler. Jag är inte skuldfri men allt är under kontroll iallafall.

Loggat

what comes around, goes around
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #11 skrivet: Mars 16, 2010, 22:53:43 »

Senast jag träffade en sådan, ville hon att jag skulle börja avbetala på en skuld. En skuld som både TR och (senare) olle anser att Lindorff inte har saklegitimitet
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Ludde
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #12 skrivet: Mars 19, 2010, 18:54:11 »

Kommunens skuldrådgivare, om det finns nån kan säkert vara användbara för en del, men har man ett socialt nätverk så finns det ofta någon i den kretsen som är minst lika kunnig om inte mer, och lättare att snacka med.

Vi körde helt själva med en aning hjälp från en av bolagsjuristerna på mitt jobb
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: