Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: En tanke  (läst 4511 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« skrivet: April 01, 2008, 21:15:44 »

Ni skuldsatta får ursäkta mig lite. Jag tänkte så här:

Det är bra att fogden stramar åt tyglarna och mäter ut allt som finns utan tanke på att den skuldsatte behöver pengar till mat och hyra. Att jag kallar det bra, beror på att effekten kommer att bli dyr för samhället i framtiden.

Det skrivs i tidningarna om att fogden svämmar över av indrivna pengar just nu. Det låter bra men om ett halvår eller om ett år så torde antalet vräkningar med hemlöshet som följd ha ökat lavinartat. Är samhället beredd på att ta den kostnaden?

Vad säger ni. Är ni villiga att offras för att politikerna någon gång i framtiden ska få upp ögonen för er situation?
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: April 01, 2008, 21:49:55 »

Både ja och Nej. Har varit hemlös och vet att jag inte har någonstans att ta vägen om jag skulle bli utkastad på gatan igen.
Jag tror att moderaterna gräver sin egna grav och att vi får ett maktskifte igen vid nästa val, men frågan är om det inte är för sent för skuldsatta då. Inte för att sossarna är bättre men man kan ju hoppas att de fått upp ögonen tills de får makten igen. Kanske, kanske får vi absolut preskription då.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #2 skrivet: April 03, 2008, 10:59:44 »

Den maktapparat som kallas Kronofogden har till största delen sina (domstols-) befogenheter tack vara en arbetarregering som i åratal har suttit i knäna på inkassobolagen.
Politisk tillhör jag vänsterkanten men det var faktisk regeringen Fälldin som efter närmare 10 års utredning införda Utsökningsbalken 1981.

Från början var UB ganska human och tog ganska stor hänsyn till den enskilda. UB´s humana människosyn har genom åren urholkats av inkassobolagens massiva lobbyarbete som arbetarregeringar - i synnerhet de senaste under Persson - har varit villiga att ta till sig. 

Skuldsaneringslagen infördes av regeringen Bildt, om än med en viss ovilja.
Regeringen Persson hade - vid införandet av den "nya" skuldsaneringslag - sin chans att göra det möjligt för flera att komma i åtnjutande av denna förmån men valde att avstå i och med de gamla förarbetena - med marginella ändringar - alljämt är aktuella.
Regeringen Persson sanktionerade således det restriktiva förfarandet som är förknippat med skuldsaneringsförfarandet vilket ger sig uttryck i att det inte är fler  - till antalet - nu som beviljas skuldsanering trots en tredubbling av ansökningarna.

Att fogden nu stramar tyglarne ligger helt i linje med det samhällsklimat som råder och som ingen vågar protestera emot.
Det blir genom stramare lagstiftning allt svårare för den som har råkat illa ut - det vara sig arbetslöshet, sjukdom, hemlöshet, social misär eller
annat - att få hjälp av samhället för att komma på fötter igen.
Staten har rekordöverskott i finanserna men på intet sätt kommer detta de som har bidragit till detta tillgodo. Tvärtemot skall de som har det svårast kämpa mot div. myndigheter som aldrig begår fel eller via spektakulära beslut utsätter den enskilda för övergrepp!
Tyvärr dyker det med jämna mellanrum upp fall där även domstolarne - framför allt tingsrätterna - i ärenden där KFM är inblandat av ren slendrian dömer till förmån för KFM, ett påstående som får stöd i förarbetena till nya skuldsaneringslagen.

"Onda" krafter beskyllde Göran Persson för att behandla Sverige som sin personliga egendom, men vad är det som pågår nu?
En av de stora klassiska tänkare vid namn Platon har sitt verk "Staten" utvecklat vad den goda staten är, och inte är det det vi ser.

Mänskliga relationer har av omgivningen - som vi alla är en del av - tvingats till att anta skepnaden av affärstransaktioner, borta är all omtanka om andra, vad det gäller är att roffa åt sig så mycket det bara går. Strunta i andra och deras välbefinnande, en åsikt som tycks råda vid Kronofogden som gömmar sig bakom ett orimligt regelverk och därmed i vanlig ordning anser sig vara ansvarsbefriat!
För att ytterligare spä på den ensidiga debatt där KFM anser sig vara framgångsrik är det bara att påminna sig inslaget i TV4 nyheterna häromdagen. Är det den syn som råder inom denna myndighet återstår det inte mycket till hopp... Cry
Kronofogdens framgångar kan därför mätas i medborgarnes (som finansierar verksamheten) olycka och misär.

Under 1800- talet utvandrade en så stor del av befolkningen att det började bli ett problem. Det folk flydde från var - förutom missväxt o.dyl. - förtryck frå såväl kyrka som myndigheter.
Att utvandra och på detta sätt slippa det livstidsstraff som är förknippat med skulderna kan vara en möjlighet.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #3 skrivet: April 03, 2008, 11:33:06 »

Håller fullständigt med dig lillstark om KFM`s orimliga regelverk! När jag fick konstaterat att jag hade astma och framförde detta till KFM i min förhoppning att de skulle ta hänsyn till det vid beräkning av mitt förbehållslopp så visst tog de hänsyn till det upp till högkostnadsskyddet (1800:-) men fördelat per mån/år! Men vad hjälpte det mig när min första omgång medicin kostade 1200:- på ett bräde! Betalningsamärkning= ingen avbetalning! Likadant är det nu när jag behöver hålfotsinlägg i arbetsskorna och privatskorna pga hälsporre totalkost. 1750:-, arbetsgivaren bet. 500:-! Men för att de överhuvudet-taget skall ta hänsyn till det måste jag gå till läkaren igen för ett läkarintyg och bet 150:- när jag precis visat honom att jag hade 500:- kvar att leva denna månaden! Var finns det sunda förnuftet på den myndigheten! De bara hänvisar till sina regler!
Det är ett fruktansvärt sjukt system!
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #4 skrivet: April 03, 2008, 11:40:13 »

Kronofogden och inkassobolagen går över lik om så behövs.
Detta för att "man skall ju göra rätt för sig..." oavsett hur orimliga konsekvenserna är!

Allt - även det mest orimliga skall intygas. Om samma krav ställdes på borgenärerna skulle mycket vara annorlunda, men tyvärr är utgångspunkten att borgenärerna kan inte ha fel! Eller ha orimliga krav!

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: