Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Överta hyreskontrakt  (läst 4807 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« skrivet: November 22, 2009, 16:56:02 »

Jag och min make kommer att separera/skilja oss  Sad Vilket i sin tur innebär att jag inte kommer bli av med några skulder på ett bra j-a tag eftersom jag måste försöja mig och barnen på en deltidslön. Jag har dock räknat på det hela och det kommer gå ihop ekonomiskt.Det blir inga gucciskor för mig men vi kan bo och äta.

Lägenheten vi nu bor i är en hyresrätt och står på min mans systers namn (vi kan ju inte få något). Vi är överens om att jag ska bo kvar för barnens skull (både mannens syster,mannen och jag). Jag skulle gärna vilja att lägenheten skrivs över på mig just för att slippa det här att det egentligen inte är min lägenhet.

Har läst info på hyresnämden....Där står det bla:

"Närstående
Som närstående räknas i första hand föräldrar, barn, syskon och sambor. I vissa fall kan också andra släktingar komma i fråga, till exempel barnbarn och syskonbarn. I undantagsfall kan personer som inte är släkt räknas som närstående."

Kan jag räknas som närstående?
Har bott här i 2 år nu.

Sedan står det även "Den som ska ta över lägenheten ska vara godtagbar som hyresgäst, alltså vara skötsam och klara av att betala hyran."

Även om jag inte har bostadsskulder så kommer ju mina anmärkningar och deltidslön ställa till det....

Om man nu bestämmer sig för att ta detta till hyresnämden och får avslag då är det ganska kört att fortsätta återgå att bo kvar här? Har ju inget vitt andrahands hyreskontrakt....

Jag kan ju omöjligt få en bostad med alla anmärkningar trots att jag har lång kötid Sad

Soc kan inte gå in här och hjälpa till heller? SUCK Sad

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #1 skrivet: November 22, 2009, 17:10:47 »

Citat
Om man nu bestämmer sig för att ta detta till hyresnämden och får avslag då är det ganska kört att fortsätta återgå att bo kvar här? Har ju inget vitt andrahands hyreskontrakt....

Har varken du eller din make godkänt andrahands kontrakt av värden?
Om du inte har ett andrahandskontrakt som är godkänt av värden ser det mörkt ut.
Då är det olovlig andrahands uthyrning och du lär få avslag hos hyresnämnden om tex hyresvärden tar upp detta.

Är din mans syster skriven på lägenhetens adress?

Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #2 skrivet: November 22, 2009, 20:04:09 »

Nej ingen av oss har godkänt andrahandskontrakt.....Hans syster har dock varit folkbokförd här hela tiden. Kan det inte räknas som inneboende?Fast det kanske låter skumt att vi som har tre barn bor med hans syster som också har barn...i en tvåa.
Inser nu att det är kört.

Hur fasiken ska jag göra för att få ett hyreskontrakt.Har försökt innan men då sa de att man får inte ha skuldsaldo,anmärkningar kan de möjligen acceptera....

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #3 skrivet: November 22, 2009, 20:46:52 »

Citat
Hur fasiken ska jag göra för att få ett hyreskontrakt.Har försökt innan men då sa de att man får inte ha skuldsaldo,anmärkningar kan de möjligen acceptera....

Vissa värdar godkänner ju anmärkningar men kräver då en borgensman.

Citat
Nej ingen av oss har godkänt andrahandskontrakt.....Hans syster har dock varit folkbokförd här hela tiden. Kan det inte räknas som inneboende?Fast det kanske låter skumt att vi som har tre barn bor med hans syster som också har barn...i en tvåa.
Inser nu att det är kört.

För att kunna få överta kontraktet ska man ha vart inneboende i minst 2 år tror jag det är.
Inneboende är att man har vart skriven på den adressen.
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: