Jag och min make kommer att separera/skilja oss

Vilket i sin tur innebär att jag inte kommer bli av med några skulder på ett bra j-a tag eftersom jag måste försöja mig och barnen på en deltidslön. Jag har dock räknat på det hela och det kommer gå ihop ekonomiskt.Det blir inga gucciskor för mig men vi kan bo och äta.
Lägenheten vi nu bor i är en hyresrätt och står på min mans systers namn (vi kan ju inte få något). Vi är överens om att jag ska bo kvar för barnens skull (både mannens syster,mannen och jag). Jag skulle gärna vilja att lägenheten skrivs över på mig just för att slippa det här att det egentligen inte är min lägenhet.
Har läst info på hyresnämden....Där står det bla:
"Närstående
Som närstående räknas i första hand föräldrar, barn, syskon och sambor. I vissa fall kan också andra släktingar komma i fråga, till exempel barnbarn och syskonbarn. I undantagsfall kan personer som inte är släkt räknas som närstående."
Kan jag räknas som närstående?
Har bott här i 2 år nu.
Sedan står det även "Den som ska ta över lägenheten ska vara godtagbar som hyresgäst, alltså vara skötsam och klara av att betala hyran."
Även om jag inte har bostadsskulder så kommer ju mina anmärkningar och deltidslön ställa till det....
Om man nu bestämmer sig för att ta detta till hyresnämden och får avslag då är det ganska kört att fortsätta återgå att bo kvar här? Har ju inget vitt andrahands hyreskontrakt....
Jag kan ju omöjligt få en bostad med alla anmärkningar trots att jag har lång kötid

Soc kan inte gå in här och hjälpa till heller? SUCK