Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur går jag vidare med KFM  (läst 13652 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
trollrik
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« skrivet: November 04, 2007, 20:35:05 »

Hej!

Ha en företagskonkurs sen -92 och dom gånger jag man har diskuterat med KF hur man ska komma till rätta med skulderna så säger hon att inte får säga el.informera om det.Dom medger att det har betalas för mycket.Kan det vara Preskriptions tiden hon menar.

Dom flesta av företagen som vi fick skulder till har också gott i konkurs, ungefär i samma veva.Ja Nordea syndromet som vart -92.
Nu ligger det Fodringar hos Inkasso som är sålda till andra företag som vi inte ens haft något att göra med.Vi har forskat och fått och kontakt med några av dom.Vi har skrivit till dom att vi vill att dom avyttrar Fodringarna.Efter mycket bråk med inkasso så fick vi bort två fodringar.Det vissade sig också att några Fodringsägare inte ens har krävt några pengar och dom som har köpt dom här fakturorna har heller inte fåttt några pengar,ja någon hade fått några hundra.Och sålts vidare.Så här har det varit i stort sett från början, KFM säger att pengarna har gått till en viss faktura.Som jag förstår nu så har inkasso behållit pengarna.
Kronofogden drar pengar genom löneutmättning och pengar som blir över på skatten.
Senast jag fick från Inkasso så var det skulder till företag (personer som jag inte känner till).
Och ett företag som vi vart skyldiga mest som också gick i konkurs i samma veva och KFM säger att det inte går att göra något åt det.För att dom ligger under Likvidation,och hur länge kan dom göra det?
Här har massa pengar gått till, ja mer än vi vart skyldiga.
Vi har fått bra erbjudande att få bort allt men kunde inte på något vis få ett lån.

Vad kan dom mena på KFM när dom säger att det går att få bort fodringarna men får inte säga vad det är,då menar jag inte skuld sannering, kan det vara preskriptions tiden hon menar.

Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: November 05, 2007, 07:02:05 »

Va? Låter som att människan på KF yrar i nattmössan.
Sen har jag svårt att tro att KF skulle erkänna att de dragit för mycket, men om det har hänt så får du inte tillbaka de pengarna.

Skriv gärna mer så ska vi väl försöka reda ut soppan och få klarhet i vad som är preskriberat och inte preskriberat.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #2 skrivet: November 06, 2007, 17:24:30 »

Hoppsan... Visst går det att få tillbaka pengar som har betalats för mycket.
Nyligen har JK avgjort ett ärende där en företagare från Varbergstrakten hade plockats av KFM för ungefär 73.000.- för mycket.
KFM erkände att det hade dragits för mycket och vitsordade beloppet, dock utan att för den delen återbetala något.

Företagaren - som var känd av KFM - drev ärendet och staten (EJ KFM!) blev återbetalningsskyldig.
Föetagaren - som hade åberopat skadestånd samt kostnader - fick ingen täckning för dessa.

Möjligen går JK's avgörande att läsa på www.jk.se i annat fall går det att beställa avgörandet.

Lycka till
lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
trollrik
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: December 27, 2007, 18:35:53 »

Är inte ute efter att få tillbaks några pengar.Utan undrar hur man ska gå vidare och vad hon på KF menar när hon säger att det går att få bort skulderna.

Va? Låter som att människan på KF yrar i nattmössan.
Sen har jag svårt att tro att KF skulle erkänna att de dragit för mycket, men om det har hänt så får du inte tillbaka de pengarna.

Skriv gärna mer så ska vi väl försöka reda ut soppan och få klarhet i vad som är preskriberat och inte preskriberat.

Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #4 skrivet: December 30, 2007, 16:54:21 »

Hej.

jag har också konkurser sedan då staten gick i teknisk konkurs och drog med sig både mig och dig och nordea m.fl.
 Så här har jag gjort.

Bestrid allt så det kommer upp i tingsrätten och blir laga dom,då faller säkert 95%.detta kan man göra själv .
Blir det något kvar till löneutmätning. Då jag är hantverkare så har jag varit
7 år i Norge och de senaste åren i Danmark där det inte finns löneut-
mätning på enskilda skulder.och så går tiden.
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #5 skrivet: December 30, 2007, 20:29:52 »

Jag undrar om inkassobolaget är skyldig att meddela KFM att kapitalet amorteras ned?
Jag har ett ärende som ligger på löneut.Jag ringde SVEA och ville att de skulle frysa räntan samt skriva ned skulden.De skulle prata med fordringsägaren.Efter några dagar kom svaret.De gick med på att frysa räntan.Men ränteskulden var betydligt större än vid KFM,kapitalet var väldigt lågt.Det finns inte en summa som stämmer.Det är helt klart att SVEA aldrig har satt ned något kapital.Kapitalet har varit samma hela tiden vid varje förnyelseansökan.KFM har plockat bort hela skulden från löneutmätningen.Men tyvärr hann de få av överskjutande skatt sa handläggaren de får inga pengar.Det måste ha med kapitalet att göra.jag fick inget besked hon visste inte.Räntan har beräknats på det ursprunliga kapitalet i alla år.

Loggat
trollrik
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: December 30, 2007, 23:37:50 »

Hej!

Det är skrämmande så det får gå till,dom har absolut ingen koll alls KFM.Har själv fått uppgifter att en skuld har blivit betalt från KFM.Men så helt plötsligt dyker skulden upp igen i ett annat företags namn.Och Kronofogden nekar att dom har skickat några utgifter på att det skulle vara betalt.Dum som jag var så sparade jag inte det eller så försvann det i en flytt och kan inte bevisat det.
Men dom har ingen som helst koll på var pengarna går och att skulden blir nerskriven efter att dom har dragit pengar och betalat inkasso bolagen.Inkasso bolagen betalar tydligen inte sin tur dom som man är skyldig.
Dom är skyldiga att deklarera dröjmålsränta som du betalar.Har haft hårda diskutioner både med KFM och Inkasso företagen att dom måste deklarera var pengarna går till,men dom menar att dom inte är skyldiga till det.

Jag undrar om inkassobolaget är skyldig att meddela KFM att kapitalet amorteras ned?
Jag har ett ärende som ligger på löneut.Jag ringde SVEA och ville att de skulle frysa räntan samt skriva ned skulden.De skulle prata med fordringsägaren.Efter några dagar kom svaret.De gick med på att frysa räntan.Men ränteskulden var betydligt större än vid KFM,kapitalet var väldigt lågt.Det finns inte en summa som stämmer.Det är helt klart att SVEA aldrig har satt ned något kapital.Kapitalet har varit samma hela tiden vid varje förnyelseansökan.KFM har plockat bort hela skulden från löneutmätningen.Men tyvärr hann de få av överskjutande skatt sa handläggaren de får inga pengar.Det måste ha med kapitalet att göra.jag fick inget besked hon visste inte.Räntan har beräknats på det ursprunliga kapitalet i alla år.

Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #7 skrivet: December 31, 2007, 01:47:46 »

Här är det inkassobolaget som troligen har gjort något fel,eftersom utmätningen är stoppad.
Det är svårt att tyda KFM:s datalistor,jag brukar ha lite svårt,ändå är jag ekonom.Det är några år sedan jag arbetade med det.Jag gör fortfarande en del deklatationer +bokföring.Men det juridiska är jag inte så insatt i.Men jag jobbar på det.
Loggat
trollrik
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Januari 06, 2008, 20:36:56 »

Hej

överklaga du direkt hos KFM och dom drog upp det i tingsrätten..

Hej.

jag har också konkurser sedan då staten gick i teknisk konkurs och drog med sig både mig och dig och nordea m.fl.
 Så här har jag gjort.

Bestrid allt så det kommer upp i tingsrätten och blir laga dom,då faller säkert 95%.detta kan man göra själv .
Blir det något kvar till löneutmätning. Då jag är hantverkare så har jag varit
7 år i Norge och de senaste åren i Danmark där det inte finns löneut-
mätning på enskilda skulder.och så går tiden.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #9 skrivet: Januari 12, 2008, 20:02:19 »

Utav misstag så bevakade jag inte att det blev överskjutande skatt så fogden tog och betalade 5000:- ränta och 12000:- på kapitalet,men sen
när kontobeskedet kom från banken så hade dom krediterat allt på kapitalet och det stämmer ju inte,så  nu kommer jag att göra avdrag för
räntan i deklarationen
Spara all dokumentation för det är viktigt att borgenären har 100% ordning på sin bokföring ,när man träffas i tinget,är det inte så ,så
försvagas kravet betydligt och försvinner oftast.det är min erfarenhet
bestrid och prosessa alltid.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: