Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering sen november, frågor..  (läst 9063 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
FrökenP
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« skrivet: Februari 10, 2019, 16:34:55 »

Hej,
Jag är ny medlem här. Jag fick min skuldsanering beviljad i nu i november så jag har en lång resa med förändringar framför mig. Jag är så tacksam över skuldsaneringen och försöker i min egen skam att se positivt på framtiden. Jag har varit inne och läst här många ggr och hittat svar på frågor. Jag har tre frågor som jag skulle behöva lite hjälp med. Är det någon här inne som har erfarenhet av att byta jobb, till en lägre lön, under sin skuldsanering? Är det möjligt eller kan det komma att påverka min skuldsanering så att den avbryts för att mitt betalningsutrymme blir lägre?
Sedan har jag blivit rekommenderad att söka skattejämkning men jag har inte fått klart för mig vad anledningen till det är. Någon med erfarenhet som vill förklara?
Sen min sista fråga och den jobbigaste. Att ha satt mig i den här situationen väger så otroligt tungt på min axlar och jag är singel. Men jag vill ju såklart träffa någon att dela livet med men jag ör så rädd för att bli dömd och ratad pga min situation. Kan man ens bli sambo med någon under skuldsanering? Jag skulle vara så tacksam för svar, hur släpper man in någon i livet, jag vill inte leva själv pga det här.

Mvh FrökenP
Loggat
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #1 skrivet: Februari 10, 2019, 18:43:55 »

Ett beslut om preliminär A-skatt, jämkning, innebär att arbetsgivaren ska göra ett lägre eller högre avdrag för skatt än vad som framgår av skattetabellen.
Betalar du för lite skatt riskerar du restskatt och kanske bör undvikas.
Har du avdrag som gör att du ska jämka skatten till lägre skatt får du
ut mer av din lön , ditt utrymme blir större per månad.
Du får kolla underlaget för din skuldsanering noga tänker jag.
Byter du jobb med lägre lön påverkar det hela beräkningsgrunden.
I övrigt välj det som passar din ekonomiska situation bäst,
med eller utan partner tänker jag.

@Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: