Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag skäms något fruktansvärt...  (läst 33432 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Annsie
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 233



« skrivet: Maj 04, 2010, 09:50:41 »

Jag är idag 48 år och har i hela mitt liv varit skuldsatt och föremål för kronofogden. Pågrund av detta har jag blivit sjuk och kan omöjligt ta mig tillbaka utan hjälp, men ändå vågar jag inte ta kontakt med kronofogden för jag skäms och är så himla rädd att få avslag på en ansökan om skuldsanering. Mitt mål här i livet har varit att se till att mina tre barn ska skaffa sig utbildningar och få arbete. Nu har jag bara ett barn kvar som till hösten börjar gymnasiumet och sedan har jag gått i mål med min dröm. Men vad gör jag med mitt liv nu? Jag har aldrig kunnat vara delaktig i samhället någongång under mitt vuxna liv, alla dörrar har alltid varit stängda för mig vilket lett mig djupare och djupare ner i missär. Jag har varit sjukskriven i tio år pga. av detta och även föräkringskassan anser mig så sjuk att jag inte klarar av att bli utförsäkrad. Jag undrar kan du ge mig några tips om hur ska jag få ett liv de sista åren av mitt jordeliv? Hur ska jag få en bra relation och hjälp av kronofogden?
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #1 skrivet: Maj 04, 2010, 10:04:06 »

välkommen hit och du har tagit första steget. Till en börja så ska du sluta skämmas. Du är inte ensam att hamna mellan stolarna och vi blir många som kommer att hjälpa dig så gott det går. Till en börja kanske du skulle berätta lite mer om din skuldsättning och vad som pågår idag med kfm. Är det så att du har den mista lila möjlighet att söka skuldsanering så ska vi göra det. Alla har rätt till en ny start i livet även om många inte anser det.

Välkommen igen

Leif
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #2 skrivet: Maj 04, 2010, 10:32:09 »

Håller med Leffa helt och välkommen hit  Smiley
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #3 skrivet: Maj 04, 2010, 10:37:06 »

Annsie, du är varmt välkommen till forumet! Jag tycker det låter som du är en självklar kandidat för att få inledande av skuldsanering beviljad, hela 35% av dem som fick förra året hade samma sits som du med hela inkomsten via sjukförsäkringen. Det säger sig självt att man inte kan bli skuldfri genom arbete om man är sjuk, och det är absolut inget att skämmas för. Själva skuldsaneringen är i praktiken ett sätt att göra rätt för sig, och blir du inte beviljad första gången du ansöker så får du göra som många andra och ansöka igen.
Loggat
Annsie
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 233



« Svara #4 skrivet: Maj 04, 2010, 11:01:51 »

Tack för ett vänligt bemötande! Jag har varit skuldsatt och föremål för kronofogden sedan 1982-83 en långtid alltså. Nu har min kropp sakt ifrån ordentligt. Jag kan inte släppa tanken på hur illa mitt och barnens liv är, de har ansträngt sig så hårt att mörka hur bedrövligt de haft i sin uppväxt. Vi har alltid levt på och ibland under existensnormen. Det sista året har jag bara gått runt och gråtit, vilket nu smitat av sig på barnen de gråter för att de känner sig så maktlösa över allt som hänt/händer. (barnen är 24,19 samt 16 år)  Mina skulder är över hela spannet, csn, försäkringskassan, tv-avgifter, restskatter, konsumtionskulder mm. I och med att jag vart avskuren från samhället redan i unga år så har allt handlat om att bara överleva hela tiden. Idag har jag införsel på mina ersättningar från försäkringskassan. Även försäkringskassan anser att jag är i alldeles för dåligt skick för att utförsäkras så de har beslutat att jag får fortsatt sjukersättning. Kan man få kronogogden att upphöra med införseln tills de beslutat om man får skuldsanering? Idag har de satt ett belopp på 3500 kronor i boendekostnad fasten jag vid flertal tillfällen skrivit och sakt att min boendekostnad är 6637 kronor. Jag får inte enns svar på mina brev utan införseln bara fortsätter. Nu har jag tagit kontakt med socialen för att få hjälp. De kan inte begripa att ingen hänsyn till min boendekostnad tagits så det gav mig hjälp med matpengar för att jag skulle få möjlighet att skicka ett nytt brev till kronofogden.
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #5 skrivet: Maj 04, 2010, 12:04:26 »

Har du kontaktat Budget- och skuldrådgivaren i din kommun? Annars är det ett bra steg att ta så snart som möhligt, det är ju tydligt att du lider alla helvetes kval just nu och du behöver få hjälp så fort som möjligt tycker jag. Att ingen hänsyn tagits till din boendekostnad är tjänstefel av KFM, det ska du ha fått underrätta dem om och de måste ta hänsyn till detta i sina beräkningar av ditt förbehållsbelopp. Normalbeloppet för dig + ett hemmavarande barn i tonåren ligger runt 7200 kronor då hyran är betald.


http://www.kronofogden.se/fordigsom/harfattettbrev/utmatningavlon.4.731e901069429e4958000515.html

http://www.kronofogden.se/rattsinformation/foreskrifter/kfmfs20091.4.58d555751259e4d661680006070.html

Kolla så de inte har gjort rejält fel emot dig, tycker jag.
Loggat
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #6 skrivet: Maj 04, 2010, 12:05:36 »

Välkommen oj vilken historia du skriver om.Jag tycker verkligen du haft det tufft många år.
Konstigt att KFM inte accepterar din boendekostnad för i normala fall får man ju dra av för hyra el vatten m.m.
Dom har visserligen ett maxbelopp men det är absolut över de 3500:- du skriver om.
Jag tror kanske det kan vara så att om du inte själv påpekar det till dom utan kanske bara flyter med så antas det ju som om
du accepterar det.Det första du kanske skulle göra är att ringa KFM och påpeka att din faktiska boendekostnad är den summan
du beskriver.Jag själv har en Bostadsrättsvilla med utgifter på ca 6000:- det är inget problem för KFM det har dom räknat av från min införsel.
Jag tror du kanske måste stå på dig ang KFM annars ett tips leta efter tråden fråga Gadreel eller Varinder det är 2 kanonmedhjälpare på
detta forum.Dom har svar på det mesta inom KFM i och med att dom arbetar i branchen
Loggat
Gadreel
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 821


Hemsida
« Svara #7 skrivet: Maj 04, 2010, 12:45:38 »

Hej Annsie,

Jag tycker att det du beskriver talar för en enkel och lättutredd skuldsanering. Jag tycker att du omedelbart ska söka. Kan du inte via socialtjänsten få tid hos en budgetrådgivare för att få hjälp med ansökan?

/G
Loggat
Annsie
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 233



« Svara #8 skrivet: Maj 04, 2010, 13:17:43 »

Ska till socialen i morgon igen, ska ta upp frågan om eventuell hjälp med ansökan av dem. Vad som gör mig så förtvivlad är att jag skrivit till kronofogden tre gånger om min boendekostnad utan fått ett enda svar. Inte enns en bekräftelse på att de tagit emot mina brev. Har läst runt lite här på forumet och det har slagit mig att jag är nog mer misslyckad än andra överskuldsatta, jag kan inte begripa hur man som skuldsatt kan ha råd med bl.a hästar, flera hundar, kossor ja gud vet vad. Vi har inte enns råd med ordentlig mat, vi har inte enns möbler i ca. 4 år delade vi fyra personer på två sängar (sedan flyttade de två äldsta) Vi har än idag inga vardagsrumsmöbler, inga byråer att ha våra kläder i. Vårat linneskåp är en gammal resväska vi fått av min mor. Eftersom jag alltid varit skuldsatt genom åren och levt på existensnorm har vi aldrig kunnat spara till nya möbler när något gått sönder och en och annan möbel har ju hunnit gått sönder på 28 år. Vi har aldrig kunnat skaffa vänner eftersom vi inte kunnat bjuda hem folk. Hur har andra skuldsatta kunnat behålla det sociala livet så bra?
Loggat
cami
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 91


« Svara #9 skrivet: Maj 04, 2010, 13:41:45 »

Snälla Annsie, du är INTE, INTE sämre än någon annan här! Skillnaden till vissa är kanske att du inte har haft tillfälle att skaffa alla de saker man normalt gör, innan du blev skuldsatt, du har inte haft det lätt...

Min första tanken är att jag skulle vilja skicka lite saker till dig, som du kan behöva.
Kan du inte skriva en lista på vad du behöver, så kan jag säkert hjälpa med något.

Under tiden, så håll ut. Lättare sagt än gjort, jag vet, men du har tagit ett jättekliv genom att skriva här. Här är du inte ensam!!
Loggat
Gadreel
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 821


Hemsida
« Svara #10 skrivet: Maj 04, 2010, 13:46:26 »

Det är en stor ekonomisk skillnad på att vara ensamstående och ha löneutmätning mot att vara sambo och ha löneutmätning. Så länge det bara är en i familjen som har löneutmätning kan man leva ett ganska normalt liv.
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #11 skrivet: Maj 04, 2010, 13:57:08 »

Det är en stor ekonomisk skillnad på att vara ensamstående och ha löneutmätning mot att vara sambo och ha löneutmätning. Så länge det bara är en i familjen som har löneutmätning kan man leva ett ganska normalt liv.

Men ifall båda i ett förhållande har det, så kan det gå åt skogen eftersom KFM inte tar hänsyn till den andres utmätning.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Annsie
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 233



« Svara #12 skrivet: Maj 04, 2010, 14:14:40 »

Jag läste någonting här på forumet att någon fått avslag på ansökan om skuldsanering för att hon måste rehablitera sig ekonomiskt eller vad det var. Jag trodde att skuldsanering var en typ av ekonomisk rehablitering. Har jag missuppfattat det? Hur ska jag ekonomiskt kunna rehabliteras om jag inte har någon ekonomi?
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #13 skrivet: Maj 04, 2010, 14:14:56 »

har skickat ett pm  till dig... bor du i närheten så kan jag hjälpa dig  med lite möbler då jag har en del på min skulla  Smiley
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Gadreel
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 821


Hemsida
« Svara #14 skrivet: Maj 04, 2010, 15:07:35 »

Det var väl han som fick en stor skatteskuld som skrev att hans avslag berodde på det? Det är svårt att förklara ett avslag man bara får höra om i andra hand och många tror jag missförstår grunderna för avslaget. Ett behov av ekonomisk rehabilitering är något som talar för skuldsanering, inte mot det.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: